Kdo se neptá, čeká na odpovědi marně…
Na této stránce najdete přehled nejčastějších dotazů, které kladou naši uživatelé. Pokud zde nanejdete odpověď na váš dotaz nebo řešení k nastalé situaci, neváhejte se na nás obrátit telefonicky nebo osobně.
Na co se nejčastěji ptáte
Co potřebuji k registraci do Městské knihovny?
Čtenářem knihovny se může stát osoba na základě vyplněné čtenářské přihlášky a doložením správnosti osobních údajů platnými osobními doklady (občanský průkaz) a doklady opravňujícími ke slevě (průkaz ZTP, ZTP-P, studenti do 26 let předkládají doklad o studiu).
Základní kroky, jak se stát naším čtenářem jsou uvedeny přehledně v článku Jak se stát naším čtenářem.
Je možné přihlásit na dětské oddělení dítě mladší 6 let?
Věková hranice pro přihlášení dětského čtenáře není omezena. Celkem běžně u nás můžete potkat rodiče s batolaty. Návštěvám s dětmi vycházíme maximálně vstříc. Takže u nás najdete nejen čtivo pro vaše potomky (leporela, knížky s kontrastními obrázky pro věk +3 měsíce), ale celkové zázemí pro pobyt v knihovně.
Je možné v knihovně platit kartou?
Bohužel u nás zatím platit kartou nelze.
Musím být čtenářem městské knihovny, pokud chci využívat internet?
Nemusíte! Internet je zde přístupný široké veřejnosti. Neregistrovaní návštěvníci mohou využít počítač na oddělení pro dospělé, kde je délka využití zdarma omezena na 15 minut. Za každou další započatou minutu se platí 1 Kč. Jestli máte v plánu využívat náš veřejný internet častěji, vyplatí se vám registrovat se jako čtenář. Pokud vlastníte mobilní zařízení s WiFi, můžete se připojit k našemu veřejnému hotspotu. Heslo získáte od obsluhy.
Je v knihovně dostupné Wifi?
Ano. V provozní dobu knihovny. Heslo si vyžádejte u obsluhy.
Je možné sdělit knihovně změnu osobních údajů e-mailem nebo telefonicky?
Je nám líto, ale změny osobních údajů (změna příjmení, nová adresa bydliště…) nelze provádět e-mailem nebo telefonicky. Především z důvodu dodržení zásad ochrany osobních údajů a potřebného ověření. Změny tohoto druhu lze provést pouze osobně. Změnu jména a adresy je nutné doložit platným osobním dokladem.
Onemocněl(a) jsem na delší dobu a nemohu se dostavit do knihovny. Žiji sám(a), nemám koho poslat místo sebe. Jak mám postupovat?
V takto výjimečném případě doporučujeme během řádné výpůjční doby zatelefonovat do knihovny na telefon 724 733 940 a požádat o prodloužení výpůjčky (ideální je využít prodloužení přes konto čtenáře). Jsme připraveni řešit individuální situace tak, aby naši čtenáři nezůstali bez knih a nehrozili jim sankce z nezaviněného prodlení. Zavolejte, řešení společně najdeme.
Lze rezervovat knihu nebo jiný dokument?
Ano, většinu dokumentů z naší nabídky (knihy, audioknihy, časopisy, deskové hry atp.) lze rezervovat. Rezervovat lze přímo v knihovně z veřejného počítače, prostřednictvím knihovníka nebo online v našem online katalogu po přihlášení. Pokud jste na čtenářské přihlášce uvedl(a) adresu své elektronické pošty a číslo mobilního telefonu, bude Vám zaslána zpráva o vyřízení Vaší rezervace e-mailem a SMS. Zrušit rezervaci můžete ve svém kontě, prostřednictvím knihovníka, ale je možné o totéž požádat telefonicky.
Lze zrušit provedenou rezervaci na knihu nebo jiný dokument?
Zrušit rezervaci lze z konta čtenáře nebo prostřednictvím knihovníka. Zrušení je zdarma.
Jaké jsou poplatky za služby v knihovně?
Na jak dlouho si můžu půjčit knihy, časopisy nebo audioknihy?
Výpůjční lhůta pro časopisy je 14 dní. Ostatní druhy dokumentů, včetně audioknih, je jeden měsíc. Výpůjční lhůtu si může čtenář prodloužit, učiní-li tak před jejím uplynutím a nežádá-li dílo další čtenář (provedením rezervace). Celková doba výpůjční lhůty nesmí překročit 90 dnů od data výpůjčky. Neprodlužují se výpůjční lhůty rezervovaných titulů. Ve zvláštních případech může knihovna žádat vrácení dokumentů ještě před vypršením výpůjční doby.
Jaká je výpůjční lhůta u audioknih?
Stejná jako u ostatních dokumentů, jeden měsíc. Výpůjční doba může být až 2× prodloužena za předpokladu, že o titul neprojevil zájem další posluchač. Většina titulů je uložena na discích ve formátu MP3. Zkontrolujte si, že váš přehrávač si s takovým formátem rozumí.
Mohu si v knihovně vytisknout své dokumenty?
Ano, samozřejmě. Můžete tisknout z internetu, i z přinesené flashky, CD/DVD. Ceny jsou zahrnuty v ceníku knihovny.
Je možné u vás nechat okopírovat nebo naskenovat přinesené dokumenty?
Ano, kopírujeme formát A4, A3, černobíle i barevně. Kopírování a skenování je dostupné na dospělém oddělení. Informace o poplatcích naleznete zde.